úterý 23. dubna 2013

ŠPALDOVO-ŽITNÝ CHLÉB Z DOMÁCÍ PEKÁRNY

 V neděli jsem po opravu velmi dlouhé době využila domácí pekárnu a rozhodla se upéct domácí chlebík. Ze začátku jsme v ní doma pekli pořád, ale jak už to tak bývá, člověku se to omrzí. Inspirovala jsem se však u Markéty a řekla jsem si, že si na snídani pro změnu upeču čerstvé pečivo, které už jsem tak dlouho neměla. A můžu vám říct, že to byla vážně skvělá snídaně! :) Jen jsem to trochu přehnala s množstvím a byla najedená celé dopoledne :D


Budete potřebovat:

300ml vody
3 lžíce olivového oleje
100g špaldové mouky
300g žitné chlebové mouky
50g hladké mouky
semínka dle chuti a domácích zásob :)
1 lžička soli
1 lžička cukru
1 lžička sušeného droždí
rozšlehané vajíčko na pomazání
semínka na posypaní
Postup přípravy:
Jelikož jde o přípravu v domácí pekárně, bylo mou jedinou prací naházet suroviny do pečící nádoby (a řeknu vám, i do toho se mi kolikrát nechce :D). Nejprve dávám vodu + olej a k tomu pak přisypu mouky smíchané se solí, cukrem, droždím a semínky. Pak jen stačí zapnout program chléb nebo celozrnný chléb a nechat pakárnu pracovat. Já vždy ještě radši kontroluji v průběhu, zda není třeba přisypat mouku nebo naopak přidat vodu. U tohohle chleba to však třeba nebylo, vzniklo krásné těsto :)

Mouky jsem použila mix, jelikož jsem doma neměla klasickou celozrnnou, pouze zbytek špaldové. Z velké části jsem tedy použila žitnou určenou na pečení chleba. Ze semínek jsem přidala slunečnicová, lněná, klasický i černý sezam.

Než pekárna přešla do stádia pečení, vytáhla jsem hnětací metličky - abych je pak nemusela lovit z upečeného chleba, což jde většinou dost těžko :) Vrch chleba jsem pomazala rozšlehaným vajíčkem, posypala semínky a dala ještě jednu vrstvu vajíčka, aby semínka navrchu lépe držela.



Na snídani jsem si pak dala 2 kousky na slano - jeden s lučinou, druhý s máslem, k tomu debrecínka a cherry rajčátka. A jako dezert jeden pláteček s oříškovým máslem a banánem. Měla jsem ráno velký hlad, proto jsem si toho naložila celkem dost. Cítila jsem se pak ale opravdu plná celé dopoledne, takže příště si dám snídaňovou porci menší :)
 
................................................................................................................................................................................


               FACEBOOK - STRÁNKA
                  FACEBOOK - SKUPINA
                      FORMSPRING

21 komentářů:

  1. Mám radost, že i někdo jiný než jen já snídá jako dřevorubec před svým životním výkonem :D nesnáším mít dopoledne hlad - vždycky to pak večer doháním kravinama!

    OdpovědětVymazat
  2. na domácí pečivo nic nemá, kam se hrabe to z obchodu...které je navíc jen obarvené :D ale neříkám, že si občas nějakou obarvenou kaiserku nekoupím, ne vždy je chuť na pečení no..:D
    akorát to dělám poctivě ručně, pekárnu doma nemáme...ale ani mi to nevadí,ta příprava mě baví :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pamatuju si když jsme my koupili domácí pekárnu, to byl pořád chleba z pytlíku, nebo buchty, protože se v tom dělá výborně kynuté těsto, ale teď je někde zahrabaná ve skříni :D Chlebík vypadá skvěle a chystám se ho vyzkoušet, akorát mám dotaz jak velký je, jelikož se na naší pekárně nastavuje taky velikost- malý (750g), střední (1000g) nebo velký (1250g)? A s těma hnětacíma metličkama je to super nápad, já je vždycky lovím až pak (což né vždy jde) navíc tam zůstanou díry :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na naší pekárně máme jenom 2 druhy velikost a já jsem tam nechávala myslím ten menší. Dala bych těch 750g, to by odpovídalo i tak váhově (je tam 450g mouky, 300ml vody + něco navíc) :)

      Taky jsme doma kdysi pekly pořád něco a pak dlouho nic, mamka v ní dělá pravidelně akorát kynuté knedlíky :D Naštěstí už jsme ji neměli kam schovat, takže je pořád na lince a když mě přepadne jednou za pár měsíců takováhle chuť péct, tak ji mám aspoň po ruce :) A metličky určitě zkus vydolovat - já je vždycky vytahuju když doběhne to poslední hnetění těsta nebo chvilku než se to přepne na pečení - podle toho, jak si vzpomenu :) Kolikrát se nám ten chleba tak nepěkně roztrhal, když jsme je lovili až z upečeného a takhle je to pak mnohem lepší :)

      Vymazat
  4. Vypadá krásně křupavě :) jsi šikovná pekařka! :D

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadá vážně dobře :). Kéž bych taky měla doma domácí pekárnu... Jsi šikovná :).

    OdpovědětVymazat
  6. nee, jen mouku prosím ne! :D chystám se ale vyzkoušet ten lněný :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak ten určitě vyzkouším, konečně recept co se mi fakt líbí :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, prosím tě kde kupuješ špaldovou mouku a na kolik tak asi výjde? Díky za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mají ji asi v každém supermarketu nebo ve zdravé výživě. Já tu svou kupovala už hrozně dávno, tak si ani cenu nepamatuji. Ale zrovna špaldová bývá dražší - okolo 50Kč (ve zdravé výživě by ale mohla být levnější). Klasickou celoznnou jsem kupovala včera v Tescu za 25Kč :)

      Vymazat
  9. Tak mě napadlo, že bych si taky nějaký ten chleba upekla. Už jsem zkoušela celozrnné housky, ale chleba zatím ne a nevím zda to zvládnu. Je nutná nějaká speciální mouka, třeba ta chlebová? Mám doma jen pšeničnou celozrnnou, myslíš že by se dala taky použít nebo je lepší ta žitná nebo špaldová nebo je nějak namíchat? Zatím se ve zdravější výživě teprve učím, takže jsem pak vděčná za každou radu. :) Předpokládám, že chleba jde upéct i bez domácí pekárny, třeba ve formě na biskupský chlebíček, ale na kolik stupňů cca? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žádná speciální mouka není třeba :) Ale je dobré je namíchat to jo, a určitě tam dej i trochu klasické hladké mouky. Co se pečení v troubě týče, tam přesně nevím, jak to je se stupněji. Zkus mrknout na internet ;)

      Vymazat
  10. Uzasny chlebik !!! Velká dobrota

    OdpovědětVymazat
  11. Moni jakou máte domácí pekárnu prosím značku a typ :-), přemýšlím, že si ji pořídím :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Pečeme jak v pekárně, tak klasický kváskový chleba v troubě. Ten z pekárny je dobrý když je čerstvý. Druhý den mě už moc nebaví. To platí obecně o pečivu z droždí. Je to ale rychlé a pohodlné. Kdo chce opravdu dobrý chleba, dříve nebo později skončí u kváskového.

    OdpovědětVymazat
  13. skušam chlebík, ale vubec nevim kedy začne pekáren pect a kedy potret vajíčkem :D je to velice zaujímavé :d mám ju novu tak je to muj prvý pokus :D

    OdpovědětVymazat
  14. Děkuji za inspiraci, dnes vyzkouším :)

    http://flavoursofamellia.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  15. Hezký tip na zdravý chléb, určitě chutná skvěle. Sama se teď inspiruji recepty na domácí české pečivo, žiju totiž v zahraničí, kde mi to naše české chybí. Musím si ho holt upéct sama. Housky, rohlíky, bagetky, ale i obyč chleba. V USA je vůbec problém sehnat chléb, který by se podobal klasickému českému. Navíc se mu říká rye bread (bývá s příměsí žitné mouky).

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)